Anna Jensen

In the ghetto

USA - Livet i Atlanta Permalink0
20:42

Ännu en gång har jag insett hur mycket jag hatar gps:n som finns i bilen jag kör här. Idag skulle jag göra ett tappert försök att åka till Ikea för att bota Sverige-abstinensen. Tänkte att det bara var att välja "shopping" och sen skriva "Ikea" men icke. Efter att ha försökt ett x-antal gången fick jag leta rätt på adressen. Tror ni att det fungerade? Nej, det gjorde det inte. Efter att ha svurit i säkert 15 minuter så lyckades jag hitta en adress som låg i närheten, Ikea hade gatunummer 441 och det här var 44, men alltså på samma gata. Jag tänkte att va fan det kan ju inte vara så svårt. Ikea är stort och blått, hur kan man missa det? Så jag åkte dit och när gps:n sa att jag var framme såg jag inte en skymt av Ikea. Helt plötsligt var jag ute på motorvägen och jag tänkte at där skulle jag i alla fall inte hitta rätt. Jag insåg att även om jag lyckades hitta Ikea skulle jag inte hinna gå in eftersom det började bli dags att åka till S skola och hämta honom. Så jag svängde av motorvägen, skrev in rätt adress och började köra. Några minuter senare kör jag förbi ett stort blått varuhus, Ikea. Tack som fan! Jag ville bara gråta. Senare berättade min värdmamma att gps:n är för gammal för att "hitta" i det området. Jaha, där ser man. Nästa gång får jag helt enkelt ta med karta och kompass.

Här i Atlanta finns verkligen alla typer av områden. Stora byggnader mitt i centrum, lantliv minder än 30 minuter från stan, typiska suburb-områden (som här där vi bor) och naturligtvis: getto-områden. Många många getto-områden. Idag fick jag en tur genom ett av dem då den älskade gps:n inte tog mig ut på motorvägen utan mindre vägar när jag skulle till skolan. Jag låste dörrarna för att vara på den säkra sidan. Haha!

Efter att ha plockat upp och lämnat av S bestämde jag mig för att tröstshoppa (eftersom det inte blev något Ikea). Efter ca en timme var jag nöjd och lite fattigare. Vad jag köpte får ni se imorgon. Nu är det för mörkt för att fota och jag är trött, ja vid den här tiden. Ska göra mig klar för natten och krypa ner i sängen och titta på det senaste avsnittet av big brother. Det är till och med värre än förra året. Jisses!
Till top