Anna Jensen

Långt svar!

- Vardagsliv Permalink3
Fick en fråga från Ellen angående rekryteringsdagen hos Ving. Helt sjuk att det snart gått ett helt år sedan jag var uppe i Stockholm på min intervjun. Men jag ska göra mitt bästa för att svara på frågan!
 
Hej!
Hittade hit via google och blev väldigt nyfiken. Jag har blivit kallad till rekryteringsdagen för jobbet som barn och ungdomsledare och det skulle vara så himla kul om du ville berätta lite om den dagen? :D vad fick man göra? får man några besked direkt? var någon del på engelska? Tusen tacksam för svar! :)
/Ellen
 
Först och främst vill jag bara säga GRATTIS till att du blivit kallad på intervju! Tro mig, bara det är ett stort steg i rätt riktning! Som sagt ska jag göra mitt bästa för att återberätta vad som hände under min rekryteringsdag. Jag vet inte hur många tillfällen det var rekrytering förra året så alla dagar kanske inte såg likadana ut (antal "uttagna", vad man gjorde osv.) men så här gick det till för mig:
 
Ca 1 månad innan jag skulle komma till Stockholm fick jag ett mail om att jag skulle förbereda en presentation där jag skulle prata om mig själv och försöka övertala de andra att jag var perfekt för det här jobbet (stå och skryta helt enkelt) Om jag inte minns fel skulle man prata ca 3 min och man fick inte ha några stödord/anteckningar. Jag har aldrig haft scenskräck eller haft svårt att prata inför folk så jag improviserade helt och hållet, men vad jag pratade om mest var min bakgrund, vad jag hade för erfarenheter, vad jag tyckte om att göra på fritiden och varför jag skulle passa bra som barn- och ungdomsledare.
 
Hur som helst, dagen för intervjun kom vi samlades på Vings huvudkontor i Stockholm. Vi var ca 15 personer som blivit kallade på intervju. Dagen började med att vi fick information om företaget, vi fick veta mer om de olika hotell "typerna" där man arbetar (alltså Sunwing eller Family Garden) och annat en massa annat. Sen fick vi veta hur dagen var upplagd och vi började med någon typ av "speed-dating". Våra tre intervjuare satt i ett rum och vi fick gå in en och en och svara på frågor. Det var typ: vad tycker du om att göra? Vad har du för erfarenheter av att arbeta med barn? osv, väldigt enkla men viktiga frågor. Efter det delades vi in i tre gruppen där vi höll våra presentationer. Efter det var det "grupparbete", vissa gick på tid och andra handlade om att diskutera, typ "vad skulle du göra i den här situationen?".
 
Vid lunchtid fick vi veta vilka som gick vidare till personliga intervjuer och vilka som tyvärr fick lämna. Det var hemskt! Vi satt först och väntade i ca 30 min medan intervjuarna pratade med varandra och därefter samlades vi och de ropade upp namnen på dem som gick vidare. Kändes som att vi var med Idol eller något liknande. Minns att jag satt och tänkte: jag går vidare, nej det gör jag inte, eller jo kanske, eller nej... hela tiden fram till jag hörde mitt namn. Vi var 9 stycken som fick stanna kvar och de andra fick åka hem.
 
Vi åt lunch tillsammans och därefter var det en personlig intervju. Jag hade min först så jag slapp sitta och vänta, tur det! Intervjun var som vilken annan arbetsintervju, man fick svara på frågor om sig själv, vad man gjort tidigare, varför man vill jobba hos Ving, vad man tror kommer bli den största utmaningen osv. Intervjun höll på ca 30 min och sen var det bara att säga hej då till de andra, önska dem lycka till och åka hem och vänta på svar.
 
Efter ca 1 vecka fick man svar om man blivit godkänd eller inte. Jag som var på intervju i början på december fick svar att jag var godkänd men de visste inte hur många de behövde anställa. Rekryteringen höll på till januari och först den sista januari fick jag svar att jag blivit antagen till Lollo & Bernie School. Det var en väldigt lång 1,5 månad kan jag säga, men helt klart värt det!
 
Vad jag tycker är viktigt när du ska på rekryteringsdagen är att le hela tiden, var glad, öppen och helt enkelt dig själv. Du får komma på intervju för att de tror att du har det som krävs så visa dem att du är bäst! (Var inte så Svensk helt enkelt, haha). När det är grupparbeten är det viktigt att ta plats och säga vad du tycker men även lyssna på de andra och är det någon som inte säger så mycket, försök få med dem i samtalet så att alla är delaktiga. Som barn- och ungdomsledare måste man vara pigg, glad (och lite crazy) hela tiden så våga bjuda på dig själv! Vi hade ingen del på engelska men jag vet att andra har haft det, så det kan vara lite olika. Du kommer att ha kontakt med alla intervjuare under dagen (jag hade en på min presentation, en annan på grupparbetet och den tredje på min intervju) så det är viktigt att man hela tiden visar att man är rätt person för jobbet!
 
Sen vill jag även säga att om det skulle vara så att du inte får jobbet så ge inte upp! Det är väldigt många som söker varje år och som jag skrev tidigare så har man kommit en bra bit på vägen bara man får komma på intervju! Hoppas att jag fått med allt och annars är det bara att fråga igen. Stort lycka till och jag hoppas att du också får chansen att prova på världens roligaste jobb!
#1 - - Ellen:

Hej igen! Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Din rekryteringsdag verkar ha varit ungefär likadan som min kommer vara, efter vad dom beskrivit i mailet i alla fall. Ska hålla en 3 minuters presentation om valfritt familjehotell, som ska vara säljande, kreativ och inspirerande :) som tur är har jag aldrig heller haft scenskräck och jag älskar att prata inför folk så det löser sig nog haha..

Jag är så sjukt taggad inför intervjun men ändå nervös, då det verkligen är ett jobb jag drömt om länge och verkligen vill ha. Men som du säger, att få komma på intervju är ett stort steg i rätt riktning :D får hoppas det går vägen.
Tack för dina tips, bär med mig dom! :)
Kram Ellen

#2 - - Victor:

Hej!
Jag hittade också din blogg via google, jag ska också på rekryteringsdagen som barn och ungdomsledare. Ditt svar var väldigt givande :) Jag undrar bara hur det ser ut med fördelningen mellan män och kvinnor på det här jobbet? Jag kan tänka mig att det är cirka 85% tjejer o resten killar? :)
Tack på förhand!
Victor

#3 - - Victor:

Juste, en fråga till.. Vad ligger medelåldern på bland barn och ungdomspersonalen?
Tack!
Victor

Till top