Anna Jensen

Första veckan

Swansea, vt-16 Permalink0
Imorgon är det en vecka sen jag lämnade Sverige och flyttade till Wales. Ska jag vara ärlig så känns det som att jag har vart här mycket längre! Börjar känna mig hemma i rummet och har lärt mig hitta runt på campus och även inne i stan. Nu var det några dagar sen jag skrev här så jag kände att det var på tiden att jag uppdaterade er där hemma. 

I måndags mötte vi upp en av kontaktlärarna för att få en rundtur på campus. Det är ett ganska stort område med massa byggnader som ligger tätt så det är lätt att bli förvirrad. På eftermiddagen åkte jag och Linnéa in till stan för att shoppa och denna gång blev det köksgrejer, inte det roligaste att spendera pengar på men nu har jag i alla fall en tallrik och lite bestick. På kvällen följde jag med några av mina roomies till en pub som ligger bredvid campus. Vi åt middag, spelade biljard och var med på quiz. Jag var otroligt dålig (både på biljard och quiz) men det var roligt ändå.

Igår åkte jag, Linnéa och Matilda in till Wales huvudstad, Cardiff. Det tar endast 1 timme med buss och det kostar inte alls mycket att åka dit. Vi kom fram vid lunch och gick direkt och åt. Vi hade egentligen tänkt att vi skulle utforska staden lite mer men det soliga fina vårvädret växlade om till regn så vi höll oss inne i alla shoppingcentrum istället. Jag råkade spendera en hel del pengar inne på Primark så nu har jag shoppingförbud ett tag! Hur som helst, det var en väldigt trevlig dag och jag kommer definitivt att åka tillbaka till Cardiff flera gånger. 

Idag hade vi vår första föreläsning. Vi har hoppat in mitt i en kurs men det kändes ändå som att man kunde hänga med på föreläsningen. Imorgon har vi förberedelse inför praktiken som börjar om tre veckor. Vi fick reda på placering idag och jag kommer att spendera första perioden på akuten och andra perioden på intensiven. Precis vad jag hade önskat och det ska bli jättespännande! 

Slutade redan vid lunch och eftersom vi har haft sol idag (hör och häpna) så bestämde jag mig för att ta en promenad. Campus ligger precis vid vattnet så man behöver bara gå över vägen så är man nere på stranden. Sanden var blöt och ganska hårt packad så jag bestämde mig för att gå på stranden istället för att gå längst strandpromenaden. Helt underbart! Det lär inte va sista gången jag promenerar den sträckan. 



Ikväll ska vi ut och testa en av studentklubbarna. Tror dock inte att det blir så sent med tanke på att vi går heldag imorgon. Men ska i alla fall bli roligt att komma ut och träffa andra studenter.
Till top