Anna Jensen

På plats i Swansea

Swansea, vt-16 Permalink0
Nu är det två dagar sen jag kom fram till Swansea. Har haft fullt upp så har varken haft tid eller ork att skriva här men nu tänkte jag ge er en liten uppdatering! 


I torsdag var det dags för avresa och jag mötte upp Linnéa på Landvetter vid halv tio. Flyget till London tog bara 2 timmar och resan gick snabbt och smidigt. Det blev några timmar på Heathrow innan vi hoppade på bussen till Swansea. Vad vi trodde var en 3 timmars bussresa visade sig vara 5 timmar så vi var inte framme förrän vid 21-tiden på kvällen. Eftersom vi inte var helt säkra på vart vi skulle och med tanke på att vi hade så mycket packning så bestämde vi oss för att ta en taxi. Det tog inte mer än 5-10 minuter att komma fram och efter att ha hämtat ut våra nycklar letade vi upp vårt nya hem. Boendet ligger mitt på campus vilket känns väldigt smidigt. Trots den sjuka hyran så är jag glad att jag hamnade här och inte utanför stan. 

Vi var så glada att allt hade gått smidigt och att vi kommit fram utan problem. Men naturligtvis måste någonting strula! När vi hade sagt hej då och gått till våra rum för att packa upp märker jag att det är något fel med min stora resväska. Antagligen har den fått en smäll under resan för låset gick inte att öppna. Försökte på alla sätt jag kunde komma på. Hörde av mig till Linnéa som kom till undsättning, frågade två av mina rumskompisar om hjälp men ingen lyckades få upp den där jäkla väskan. Insåg att det var lönlöst och att jag helt enkelt skulle få bryta upp den. Vid den här tiden hade klockan blivit så mycket så det var ingen idé att göra något, så fick helt enkelt klara mig på sakerna som jag hade packat i handbagaget. Dagen efter gick jag till securityn och lånade en hammare och lyckades bryta upp låset, tack och lov! Men nu måste jag köpa en ny resväska innan jag åker hem. 

Första dagen här började med en introduktion för alla nya internationella studenter. Efter lunch hade vi möte med våra kontaktlärare och de är verkligen jättetrevliga och hjälpsamma. Vi fick lite info om praktiken och upplägget av vår tid här samt schema för våra tre första veckor. Det är väldigt lugnt nu i början vilket är skönt för då hinner man lära sig hitta och fixa med allt pappersarbete som ska skickas till Jönköping. Vi fick även hämta ut våra sjuksköterskeuniformer som är lila, det känns märkligt jämfört med de vita som vi är vana vid. Hur som helst, i slutet av februari börjar vår första praktikperiod och det ska bli jättespännande.

Annars då? Än så länge känns allt bra och jag har inte haft något sammanbrott och suttit och gråtit i panik. Men det kommer kanske senare. Har fortfarande inte riktigt fattat att jag ska bo här i fem månader...  
Till top