Anna Jensen

Slutspurten

Swansea, vt-16 Permalink0
Vi börjar närma oss slutet av terminen och det märks ganska tydligt. Tentaperioden är igång och campus är förhållandevis lugnt och tyst (speciellt på nätterna). Medans alla andra har fullt upp med att plugga så har jag börjat min praktik. Jag har vart på intensivvårdsavdelningen i två veckor nu och ska stanna där tills terminen är slut. Än så länge är jag ganska kluven, jag tycker att det är intressant men jag tror att jag hade uppskattat det mer om jag hade vart hemma i Sverige. 

Sjuksköterskeutbildningen här i Wales skiljer sig ganska mycket från vår utbildning hemma. I Jönköping klagar vi mycket på att vi har så lite praktik, här i Swansea utgör praktiken 50% av utbildningen. Det låter kanske jättebra att få så mycket erfarenhet av yrket innan man är färdig. Problemet här är att man som sjuksköterskestudent inte får göra så mycket. Man får inte ta blodprover, hantera läkemedel, sätta kateter och allt annat "tekniskt" vi får lära oss hemma. Först när man är färdigutbildad sjuksköterska får man gå utbildningar för att få göra allt detta. Det gör tyvärr att praktiken här känns ganska seg och tråkig. Hemma brukar jag känna mig säker och självständig när jag kommit in i rutinerna, här känns det mest som att man står och tittar på eller är i vägen hela tiden. 

Men jag försöker ändå ta tillvara på tiden så att jag kan lära mig så mycket som möjligt. Den "medicinska" engelskan gör det inte alltid så lätt men jag börjar uppskatta allt vi lärde oss under anatomin och farmakologin, alla dessa latinska ord och läkemedelssubstanser gör det hela lite lättare. Jag är i alla fall glad att jag får se hur det är att jobba på intensiven eftersom jag har tänkt att det skulle kunna vara något för mig. Vi får se, om fem veckor kanske jag säger att jag ALDRIG tänker sätta min fot på IVA igen. 



Kan inte förstå att det har gått ca 3 månader sen vi tog de här bilderna. Vi hade en praktisk lektion och fick öva på olika omläggningstekniker. Här i Swansea har sjuksköterskestudenterna lila uniform, vilket känns väldigt annorlunda när man är van vid de vita kläderna vi har hemma. Om jag ska vara ärlig tycker jag att den är otroligt ful och även ganska obekväm, men jag är glad att det klart och tydligt syns att jag är student. Då gör det inget att jag går runt och ser förvirrad ut!
Till top