Anna Jensen

Glutenfritt valnötsbröd

- Mat och recept Permalink0
Måndag och femte veckan på praktiken. Det har varit en väldigt lugn dag och det var en ganska drastisk förändring jämfört med förra veckan då det var kaos nästan varje dag! Fick till och med sluta tidigare vilket betyder att jag hinner med lite extra plugg innan jag ska iväg och träna med Linnéa. Men först tänkte jag dela med mig av ett recept på ett underbart glutenfritt valnötsbröd. Receptet hittade jag här och jag har gjort det en gång tidigare. Denna gång blev det några små justeringar och jag blev väldigt nöjd med resultatet. I jul tänker jag nog skippa brödkryddorna helt och bara köra på pepparkakskryddor.  Men så här gjorde jag i alla fall den här gången: 



Ingredienser 
200g linfrön 
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk salt
0,5 msk brödkryddor (t.ex. Santa Marias)
0,5 msk pepparkakskryddor (t.ex. Santa Marias) + extra kanel (efter smak)
ca 150g nötter, jag använde ca 80g valnötter och 70g paranötter
250 g turkisk yoghurt
6 ägg

1. Sätt ugnen på 175°C
2. Mixa linfrön, fiberhusk, bakpulver, salt och brödkryddor. Häll upp i en bunke. 
3. Mixa nötterna till önskad storlek. Jag gjorde mina ganska grovhackade så att man känner nötbitarna i brödet. 
4. Häll nötmixen i bunken och tillsätt yoghurt och ägg. Blanda väl. 
5. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten (den är väldigt kladdig och kompakt)
6. Grädda lågt i ugnen i ca 80 min. Låt svalna och skär upp i skivor.

Nötbröd är ganska dyrt att göra om man jämför med vanligt bröd. Men jag äter sällan bröd här hemma så tycker att det känns lyxigt att ha i frysen och ta fram någon gång i bland. 
Till top