Anna Jensen

Schhh, jag är ledig!

USA - Livet i Piedmont Permalink0
20:03
 
Som au pair kan man inte ta sig igenom en hel dag utan att något av barnen (på något sätt) skriker, gråter eller gnäller. För att behålla förståndet får man helt enkelt fly huset ibland för lite lugn och ro. Därför får man lite smått huvudvärk när man springer in i någon annan som har ett barn som just skriker, gråter eller gnäller. Då brukar vi alltid säga: tyst, jag är ledig! På svenska, naturligtvis, och inte så högt. Igår när jag och Rebecca kvällsfikade på Barnes & Nobel var det ett barn som började skrika och vi lyckas säga "schhh, jag är ledig!" i kör. Så ja, det är en ganska välanvänd fras.
 
Sen har vi ett annat fenomen som man får uppleva som au pair, skadeglädje. Tro mig, det finns ingen bättre känsla än när man är ledig, ligger i sin säng och hör sina värdbarn få utbrott på övervåningen. Kanske låter elakt men det är så jäkla skönt att veta att man inte behöver bry sig utan bara ligga kvar där man ligger. Det är också en lättnad att höra att barnen inte bara får utbrott på mig utan även blir helt wild and crazy när deras föräldrar tar hand om dem. Det betyder helt enkelt att det inte är jag som är en dålig au pair utan att det är barnen som är galna.
 
Så nu vet ni lite vad som går runt i huvudet på en ledig au pair. Kan även säga att jag firar fyra månader i Cali idag. Knäppt, känns som att jag spenderat all min tid här. Tänk att vår lill-bebis bara var 11 veckor när jag kom hit. Vi fick bära honom upp för trappen och han såg mer ut som en säl än som en hund. Nu är han en riktigt bjässe!
 
But he still has puppy eyes!
 
Till top